onsdag 22 oktober 2008

Trio på utflykt


(Olle:) Idag har jag, Ingrid och Oskar varit på utflykt i Seoul Forest, en lekpark strax utanför staden med jättefina rutschkanor och klätterställningar. Det var hundratals med barn och ett fåtal vuxna då i stort sett alla var småskole-grupper. Grupperna går lätt att särskilja då varje skola har sina distinkta färger på barnens skoloveraller.

Det disciplinerade, nästan robotlika, man kan se hos vuxna koreaner saknas helt hos deras barn. En liten illbatting gick fram till Ingrid och började bräka som ett får och försökte verka hotfull och en annan gick fram till mig och slog till mig med knytnäven rätt i skrevet. Tur att det blev en halvmiss! I såna lägen önskar man att man var lika cool som Clintan och kläckte en fräck kommentar på hårdaste amerikanska typ "I'm gonna rip off your head and shit down your neck" eller ännu hellre motsvarande på koreanska (fast med Clintans röst). Det vore nåt det!

Matsäck hade vi med oss från 7-Eleven (sjögräsrullar, korv, crabfish med fyllning och äckliga mackor som var gjorda av vanligt amerikanskt wonderbread (skumgummi). Jag hade med mig en bira till lunchen. Dagisfröknarna intill stirrade lite lagom när jag öppnade den inne i lekparken (dessutom var jag den enda mannen där över 4 års ålder). Ingrid drack vatten och Oskar drack inte heller öl så det var bara jag.

Efter 2 timmars hysteriskt klättrande bland drivor av koreansk ungdom skulle vi bege oss mot Dongdaemun's marknad/köpcentrum. Precis när vi börjat gå från parken kom REGNET. Det blev till att slösa bort ytterligare 40kr (20 min) på taxi. Väl där lyckades jag för första gången i mitt liv dela lite av Ingrids entusiasm för spontan-shopping. Av naturen hatar jag att trängas i smala gångar med stirriga människor och gå och försöka komma på något jag vill/borde köpa som jag egentligen inte har något behov av och som jag förmodligen inte har råd med. (Det är en av de egenskaper hos mig som jag uppskattar mest som många andra Homosapiens verkar sakna helt.) Här när människorna runt omkring är otroligt artiga och små blir det som att man inte märker att dom är där och upplevelsen blir en helt annan. Vid flera tillfällen när Ingrid undrade om vi skulle köpa nåt så svarade jag bara upprymt att "visst! den verkar bra!" (till min förskräckelse menade jag det också!) Jag till och med trivdes inne på varuhuset. (Jaa, det blev bara en liten öl, inte mer!)

I euforin blev det taxi tillbaka till hotellet också (60 kr till!!). Kvällen har precis avslutats med sjögräsrullar och nudlar på hotellrummet, nedsköljda med några kalla "Cass".

I morgon ska Ivar och Kerstin på utflykt med Oskar, och jag och Ingrid ska åka med "USO" (Amerikanskt millitärt bolag) på utflykt till DMZ (the De-Militarized Zone). Det är området runt den 58:e breddgraden som skiljer Nordkorea och Sydkorea åt. Där ska vi smyga i värn och speja på nordkoreaner och smyga ner i nordkoreanernas "hemliga invasionstunnel". Mer om det får ni läsa om i morgon (om vi överlever).

1 kommentar:

Cloudberrygirl sa...

Forest Park är trevlig - ja, de är söta de små koreanska förskolebarnen i skoluniformer, men att de kunde vara så fräcka visste jag inte! Ni får nästan lära er att säga "Hadji-maa" som betyder typ "Låt mig vara ifred" eller "Sluta".

Olle - tro't eller ej, men jag är faktiskt inte heller någon större shoppingentusiast, inte hemma i alla fall. Men det är skillnad på att shoppa i KOREA måste du inse! Hahaha ;) Där är man ju inte varje regnig eftermiddag precis. Och tack för att ni shoppar åt oss också!