fredag 24 oktober 2008

På modet
















(Ingrid:) Seoul-borna är ytterst modemedvetna.
Tjejerna är precis hur snygga och välklädda som helst i perfekt matchade kläder och välputsade högklackade skor. De ser så prydliga ut som om någon hade stylat hela deras garderob och att de precis lämnat frisören.
De yngre männen är mer enkelspåriga i sina svarta eller grå kostymer, gärna med lite rosa eller lila nyanser på slipsen. I affärerna kan de ha en hel vägg med bara rosa slipsar, medan andra färger får samsas på den andra väggen.
Äldre herrar har gärna kritstrecksrandigt eller grå GLANSIG kostym, hmm... Skolbarn/studenter har skoluniform men utmärker sig så mycket de bara kan med sina skor. Sneakers och Converse är jättestort.
Äldre kvinnor har ingen speciell stil alls. De har fullt upp med att ta hand om barnbarnen och gör inte så stort väsen av sig.
Barn är docksöta om de är flickor och coola om de är pojkar.
Det har hänt massor med klädmodet sedan vi var här förra gången för tre år sedan. Nu är det hur inne som helst - och accepterat - att ha jeans. Det var mycket hårdare dress code förra gången, vilket vi inte minst märkte på fosterhemsbesöket. Jeansen är skitsnygga (och jag skulle bra gärna göra ett djupdyk i någon affär om jag bara hinner). Det är väldigt vanligt med huvtröjor, både på killar och tjejer. Över huvud taget känns modet väldigt influerat av väst nu och i de stora varuhusen är det bara amerikanska märken (till min stora förtret när vi letade barnkläder). Ryggsäck (à la handväska) bärs i lååånga remmar. Extremfjantiga diadem är helt ok, åtminstone om du flamsar runt med dina skolkompisar. Idag såg vi till och med killar med vippande bollar/stjärnor och rosa svandun på diademet! Fast det var på Lotte World där stämningen var galen i största allmänhet.
Jag lägger upp några smygtagna bilder för att visa vad jag menar. Och skulle bra gärna vilja kidnappa någon jämnårig koreansk tjejs toksnygga garderob så kan hon få alla mina gamla H&M-top:ar!

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cloudberrygirl sa...

Haha, vad kul att läsa allt ni skriver! Ni har inte sett några tjejer med stooora skor - typ långbendojjor? Det var jätteinne 2000 när vi var i Korea första gången. Jag skämtar inte!

sophinken sa...

Eran blogg är den bästa jag någonsin har läst. helt underbar. jag läser/tittar varje dag och skrattar och gråter omvartannat. (har aldrig läst blogg förut.) tusen tack för att ni delar med er av denna underbara resa. bamsekramar till er alla. allt gott. fia