lördag 18 oktober 2008

Matilda i morgon

(Ingrid:) Nu har vi sovit som medvetslösa tills pigg morfar väckte oss vid 10. Oskar är och rastas i lekrummet på hotellet och vi ska strax bege oss till Insadong, "gamla stan". Vi ska få träffa Matilda i morgon eftermiddag. Oskar blev djupt besviken igår när vi kom till hotellrummet, han gnydde fram "var är Matilda då?!" och det rann en stor tår nedför hans kind när han förstod att hon inte var här. Det känns som vi redan känner henne, så konstigt att hon inte har en aning om vilka vi är...

På måndag kl 13:30 träffar vi Ms. Park som är Matildas "case worker" hos SWS (Social Welfare Society, adoptionsorganisationen som samarbetar med Adoptionscentrum i Sverige). Hon gör oss sällskap till fosterfamiljen som kan bo lite var som helst i Seoul. Antagligen blir det en lång bilresa dit. Där får vi stanna en timme (i våra bästa maskeradkläder...) och försöka klämma i oss lite te utan att avslöja darret på handen. Det är en rejäl anspänning att gulla med Matilda utan att göra anspråk på henne på ett sätt som kan såra fosterföräldrarna. De ska för övrigt få en svensk kristallskål av oss, och ett fint fotoalbum som jag kom på att jag måste göra i sista sekunden. Jag insåg plötsligt att det viktigaste för mig, om jag hade varit i fosterföräldrarnas skor, skulle vara att få veta att lillflickan skulle få det bra dit hon kom. Så jag slängde ihop ett album med bilder på oss, Oskar, vårat hus, barnens rum, landet och framför allt kopior på de bästa bilderna på Matilda (för vi vet inte om de har fått kopior på bilderna vi har fått, de har SWS tagit). Hoppas det faller väl ut och inte gör det ÄNNU jobbigare för dem att lämna över henne. Överlämningen kommer först nästa vecka på måndag eller tisdag (dvs samma dag som vi åker hem), det vet vi inte ännu. Vad vi däremot vet är att vi ska få träffa Oskars fostermamma nästa måndag, det ser vi fram emot. Hon är pensionär nu och blev tydligen glad över att vi ville träffa henne.

3 kommentarer:

Cloudberrygirl sa...

Ha en fin första träff med lilltösen nu!

(Lyssna noga på hur fostermamman uttalar hennes namn - eller ni kanske ändå filmar?)

Cloudberrygirl sa...

Glömde skriva att jag (Britta) och hela familjen hälsar så mycket!

Ingrid + Olle sa...

Vi hälsar tillbaka och har övat oss på att säga Jåårinn-aah! :-)