onsdag 22 oktober 2008

Hälsningar till Hötorget



(Ingrid:) Vi kan sluta oja oss över de som putsar Hötorgshusen i Stockholm nu! Jag menar, de står faktiskt i en stålkorg som är fastsatt med vajrar och kan enkelt justera sitt läge bara genom att trycka på en knapp. Dessutom är husen bara 18 våningar höga. Det är ju löjligt! För här i Seoul görs det på riktigt ... Jag vet inte om det syns på dessa små bilder, men koreanska fönsterputsare sitter på en bräda och firar sig ner ända från taket i ett rep, med en plastdunk med vatten hängandes i ett snöre runt halsen. De är hur snabba som helst med fönsterskrapan och "hoppar" ner för dessa gigantiska skyskrapor som bergsbestigare utan skyddsutrustning. Jag tror fortfarande inte mina ögon!
Bild 1: Jobbet är färdigt, fönsterputsaren har har precis sparkat ut sig från väggen för att ta sig förbi markisen och landa på trottoaren.
Bild 2: Två fönsterputsare syns nedtill i bilden.
Bild 3: Samma fönsterputsare på håll. Repen går ända upp - och till och med jag får svindel av bara tanken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och stort grattis! Han ser onekligen ganska trött ut på sin väg ner...

Ni har inte sett någon korea? Sorry.

Ciao/Mattias