lördag 25 oktober 2008

Mera mat










(Ingrid:) Medan vi nu är inne på ämnet mat, så kan jag rekommendera koreansk mat till alla! Nyttig, fräsch och god. Jag har nog aldrig känt mig så pigg och fräsch som den här veckan när vi bara ätit så här nyttig mat (och druckit massor av god koreansk öl!). Eftersom jag inte är så bra på att beskriva de vanligaste koreanska rätterna hänvisar jag glatt till den utmärkta hemsidan kimchi.se där det finns både beskrivning och recept. Det grundläggande i koreansk mat-allmänbildning är:
Bibimbap - hoprört ris och grönsaker och äventuellt även kött.
Bulgogi - marinerat biffkött som strimlas och äts med ris och salladsblad med mera. Omöjligt att inte tycka om.

För den som bor i Stockholm kan vi rekommendera Arirang på Luntmakargatan och systerkrogen Arirang Vega vid Odenplan - två bra koreanska restauranger.

På bilderna är några av måltiderna från vår resa hittills:
  1. Små torkade fiskar till bibimbap:en, någon? Kimchi (Koreas nationalrätt) i bakgrunden.
  2. Dolsot bibimbap som serveras i heta keramikskålar (inte som Olle skrev i järngrytor, vad jag vet) är min favorit - här min hoprörda bibimpapskål på bild (fast det ser mycket godare ut innan man har rört ihop allt, det kunde jag kanske ha tänkt på...)
  3. Mungböneplättar till Oskar, som först hade en benstomme av skumgummi men sedan tryckte i sig en jätteportion.
  4. Ett helt bord fyllt av rå tonfisk och typ hundra tillbehör på en japansk restaurang. Det här blev en komplicerad workshop i sushitillverkning, med en hop stela västerlänningar som behövde domkraft och vinsch för att komma upp från golvet efteråt. Förresten äter man med svinhala ätpinnar i rostfritt stål på alla restauranger och eftersom det här var en av de första kvällarna så är det fritt fram att gissa hur kul vi såg ut när vi åt. Om det fanns en dold kamera i rummet så finns vi nog på Youtube ...

1 kommentar:

Cloudberrygirl sa...

Åååååååh, vad sugen jag blir! Utom på småfirrarna...urrk.