tisdag 14 oktober 2008

Höst


Till alla som frågar säger vi att det inte är speciellt soligt och varmt i Korea utan höst – och att de ligger ungefär en månad efter oss. För så var det för tre år sedan när vi hämtade Oskar. Då trodde vi det skulle vara varmt men första dagen höll vi på att frysa ihjäl i våra tunna jackor och jag (Ingrid) blev störtförkyld direkt. Men nu har vi sett att det ska bli 26 grader på lördag! Och jag får tänka om hela min packning. Sommarskor och kjolar, hm? Hoppas att det ändå är lika fina höstfärger som det var förra gången, trots värmen och att vi kommer dit en vecka tidigare på året nu. Asiatisk höst är väldigt vackert.

Apropå kläder så är det viktigt att vara finklädd i Korea. Jeans börjar vara accepterat och använt av unga människor, men det är inte att tänka på för vår del. Åtminstone inte när vi ska till fostermamman och gulla med Matilda. Då förväntas vi vara uppklädda till tänderna. Det känns lite bisarrt att "klä ut" sig i kostym och typ dräkt för att jollra med en bebis i en timme, istället för att slänga på sig dregeltåliga mjukiskläder.

Jag har köpt en glansig blus som borde passa perfekt till fosterhemsbesöket. Koreansk smak är lite prålig och aningen "för mycket" för vår skandinaviska smak har vi hört, så glansigt måste ju vara bra, tänkte jag. Sagda blus skulle strykas och hängde tillsammans med en kjol på dörrhandtaget till källaren härom dagen för att tas ner till tvättstugan. Men kläderna hade halkat ner på golvet och nästa gång jag passerade så var de i stället inknölade mellan trappgrindens spjälor. "Varför har du gjort så där med mina kläder?" frågade jag Olle, som sa "Oj då, jag trodde det var maskeradgrejer!"
Lite för mycket alltså – det kommer bli perfekt det här!

Inga kommentarer: