onsdag 28 januari 2009

Otacksam hemmapappa

(Olle:) Den moderna mannen stannar naturligtvis hemma lika mycket som den moderna kvinnan när det gäller att vara föräldraledig. Den hypermoderne stannar naturligtvis hemma mer än sin fru. Den ultramoderne mannen berättar glatt att han tycker att det är toppen att vara hemma på dagarna och fika, mysa, lära känna sina barn på ett annat sätt, bidra till sina barns utveckling osv.
Där går gränsen......
Jag tycker inte att det är toppen. Jag tycker att dagarna är intetsägande och dötrista. Jag lär inte känna mina barn bättre än tidigare. Möjligen bidrar jag till deras utveckling och jag hoppas innerligt att det är till det bättre. Många som känner mig tror kanske att jag är pedagogisk, snäll och har en ängels tålamod. Det är inte sant. Jag är, eller förvandlas i alla fall dagtid till, en ilsken, sur, barnhatande och förvirrad gubbe.
När Matilda smetat ner mina glasögon med snor för fjärde gången samma morgon, lyckats klättra över min hembyggda barriär som ska skydda DVD-spelaren, vält baslådan, slitit ur sladdarna ur densamma, spottat ut sin gröt systematiskt samtidigt som hon helt kontrollerat har ögonkontakt med mig, och smetat runt densamma på bordet, vält oskars hallonkräm så att det är kladd långt ner i golvspringorna, grinat till synes omotiverat en hel förmiddag för att jag inte vill bära runt henne hela tiden och knuffat in en stol i en lampa så att den skrynkliga lamp-pappen från IKEA gått sönder då kan jag villigt medge att mina mysiga goa kravlösa elever på högstadiet är en dröm att umgås med i jämförelse till det lilla monstret som äntligen somnat där uppe efter en dag av matvägran och sömnvägran.
Såna här dagar kan jag förstå vuxna som gör onda saker mot sina barn. Såna här dagar kan jag tycka att frågan om genusperspektiv på dagis vid lek med dockhuset är mig helt helt egal. Såna här dagar skulle jag gladeligen dra på mig ett par stövlar, en ylleuniform och en avlång hatt och följa Karl XII ut i krig. Hellre än att vakna en dag till och veta att DET ÄR JAG SOM SKA VARA HEMMA I MORGON OCKSÅ! OCH IMORGON, OCH IMORGON,OCH IMORGON,OCH IMORGON,OCH IMORGON,OCH IMORGON,....
All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, All work and no play makes Jack a dull boy, ......

3 kommentarer:

Ingrid + Olle sa...

Ingrid: Sådärja. Nu vet han precis hur det var att vara föräldraledig med Oskar.

Alison sa...

Hahahaha! Ni är för sköna.

Och jag tycker att det är uppfriskande med folk som vågar erkänna att det är skitjobbigt att vara med sina barn hela dagarna.

Ingrid + Olle sa...

Skönt att det finns fler än vi som inte är politiskt korrekt HELA tiden! Jag förstår inte varför det ska vara tabu att erkänna hur jobbigt det är med små barn. Man måste väl få ventilera ibland, utan att genast glida över i något sorts utslätande "fast oj så söta de är, de små liven"!
sa
Ingrid