torsdag 29 januari 2009

Ont varsel

(Olle:) "Lak är också sluk pappa. Lak hal nok lite flebel."
Som det verkar har jag nog förmånen att bli nersnorad i stereo imorgon. Som om det inte räcker med att jag hostar själv så att lungorna vänder sig ut och in. En liten optimistisk röst inne i mitt huvud hävdar bestämt att det inte blir någon "imorgon" om jag bara struntar i att gå och lägga mig. Mitt förnuft, det lilla som finns kvar, säger mig att det inte är hela sanningen.
Som en mogen och klok far borde jag istället ägna kvällen åt att planera morgondagen. Det kan ju behövas med ett tomt kylskåp, två snoriga och febriga barn som stup i kvarten nyser så att snorfloderna skapar fantasirika batikmönster över munnar, hakor, bröst och möbler. Min skrälliga hosta kommer skrämma bort dom få kunder ICA BEA har kvar efter att dom fått syn på Prins Slem och Prinsessan Snor så det lär inte bli någon kö i kassan.
Jag undrar vad jag ska laga till Matilda? Idag har två burkar mat kasserats medan glass med hallonkräm gick hur bra som helst. Vad lagar man åt en sån gourmet? Jag tänker mig något typiskt Koreanskt, något som jag kan inspireras av när jag ser Matilda. Hmmmm.... 
Fantasin skenar lätt iväg. Det blir nog ett nytt försök med risotto i burk eller rödspätta parisienne med potatis. Dessa två rätter är förvånansvärt lika varandra när de serveras ur burk och helt befriade från smak. Dom är mer som fina viner. Skillnaden kommer efter en stund. Risotton kännetecknas av dom små ärtskalen Matilda spottar ut, antingen i klump eller ett och ett, i husets alla hörn. Rödspettan kännetecknas av att matilda får en andedräkt som skulle göra en svulten isbjörn avundsjuk. Det är riktigt upplivande med Rödspettan på det viset att det är den enda lukt jag känner under hela dagen då min förkylning inte ens släpper igenom lukten av bajsig blöja. Konsistensmässigt är all barnmat lika. Det är slem, klumpar och spår av grönsaker. Kanske inte något man slänger fram till Nobellmiddagen men säkert innehållande de vanligaste, livsviktiga, näringsämnena och relativt bakteriefritt.
Hur ska jag då klara morgondagen? Jag ska ladda kaffebryggaren innan jag går och lägger mig. Jag har skaffat en DVD med "Rorri Racerbil". Jag ska så tidigt som möjligt komma iväg till affären så jag slipper trängas med pensionärerna som säkert skule dö om dom fick någon av våra baciller på sig. Sen ska jag låta Matilda äta vad hon vill och Oskar ska får spela TV-spel helt utan tidsrestriktioner.
Kanske kan jag få lite egen tid om jag spar Oskars film tills det är dags för Matilda att sova middag (om hon nu går med på att sova imorgon) och kanske kommer jag klara mig genom dagen ändå. Det kanske till och med blir trevligt. Vem vet? Dom är ju rätt goa när dom är så där lite småfebriga och vill sitta länge i knät och höra om Lotta på Bråkmakargatan som vill cykla eller Pippi som ska ha kalas.
Det kanske är lika bra att gå och lägga sig nu? Kanske kommer jag få sova en liten stund innan Matilda märker att det är varmt och mysigt att stånga in huvudet i min armhåla och gnuggar bort nattsnoret mot min hals? Det blir nog bra ändå.

Inga kommentarer: