lördag 29 november 2008

Bevingade ord på systembolaget


(Olle:) Efter dagens bollekar åkte jag och Oskar till Systembolaget för att inhandla lite gott till kvällens middag.
Oskar som är inne i en stark "jag-vill-vara-delaktig-fas" ville så klart ha en egen korg. Visst! tänkte jag. Vad gör man inte för att hålla sonen glad och nöjd på systemet där det alltid är tyst och skönt (enda butiken utan musik käns det som). Snart ville den lille delaktige sonen även ha varor i sin korg. Det fick han inte förrän vi kom till "bag in box-avdelningen" där mindre olycksbenägna varor säljs. Sonen var åter nöjd och pacifierad (trodde jag). Då stegar han fram till vodkahyllan och sliter år sig en kvarting Explorer och ropar till mig som hamnat på efterkälken:

– Pappa, jag tycker om det här vattnet! Det här vattnet vill jag ha hela tiden!

Han fick inte behålla flaskan. Folk började snegla och sannolikt fnissa åt den lille illbattingen. Sånt är bra, sånt gör inte pojkar som Oskar mer uppspelta. U-P-P-M-Ä-R-K-S-A-M-H-E-T!!

Vid kassan lyfte Oskar upp "sin" 3-liters rödvinsbox och deklarerade med hög röst:

– Den här ska jag ha. Bara jag. Ingen får smaka!

Nu åker jag in för langning tänkte jag, men vi klarade oss mirakulöst nog hem med vårt kvällsgodis. På bageriet var han mer stillsam. Ett litet "vad är det där som ser kladdigt ut" slank fram men inga andra kunder kunde störas.

Inga kommentarer: