måndag 1 december 2008

Förkylda forever

(I:) Idag har Matilda haft 40,2° i feber och Olle 39°. Jag fattar ingenting – hur har vi lyckats vara sjuka fem hela veckor i sträck? Jag och Matilda har varit förkylda ända sedan vi landade på svensk mark och nu är det Olles (o)tur att vara riktigt krasslig. Oskar är den enda som har hållit sig frisk och det i sig är en gåta, hur har han klarat sig? Han har bara behövt vara hemma en dag från dagis med rinnsnuva (fast han var olidligt pigg då också). Att Matilda blir förkyld så fort hon har varit på öppna förskolan är mer logiskt, hon ska väl gå igenom 30-40 förkylningar innan hennes immunförsvar är på plats. Alla bacillusker är nya för henne och hon följer ju med till dagis och hämtar och lämnar Oskar varje dag, så hon utsätts verkligen för smitta. Men nu räcker det. Nu vill vi vara friska ett tag, få tillbaka orken, kunna vara sociala, sluta glömma saker och virra till allting*. När jag ändå är igång och skriver önskelista så vill jag gärna slippa bli väckt av ett eller annat barn i vargtimmen varje natt och varför inte få sova mer än sex-sju timmar totalt per natt också.

* Ett bra bevis på hur slut-i-rutan jag blivit kom i förra veckan när jag upptäckte att jag blivit av med mitt körkort! Det var när jag skulle betala något på lunchen och jag gick tillbaka i mina egna fotspår till bland annat Åhléns, där jag vände upp och ner på halva varuhuset för att hitta mitt tappade/stulna körkort. Naturligtvis ringde jag och spärrade kortet också. För att sedan beklaga mig för Olle (när jag kom ihåg det igen, ett par dagar senare!!!) som lugnt säger "jag vet var det är". För jag hade gett körkortet till honom när han var och hämtade ut ett paket som kommit i mitt namn. End of story.

Inga kommentarer: