lördag 6 december 2008

Byråkrati

(I:) En svalkande dos svensk byråkrati har drabbat oss. Tingsrätten krånglar. Eller snarare, hotar med att inte ta upp vårt adoptionsärende för att vi inte hade betalat in ansökningsavgiften på 375 kronor i förväg. Adoptionscentrum hade skrivit i ett PM att en avgift ska betalas, så jag lusläste verkligen Södertörns Tingsrätts hemsida men utan att hitta ett ord om vare sig kontonummer eller förskottsbetalning. Jag antog lite lojt att vi skulle få ett inbetalningskort så småningom, men i stället fick vi ett hotbrev. Nu är avgiften förstås betald och vi väntar vidare på att Matilda ska bli vår dotter i juridisk mening. Hon heter faktiskt inte ens Matilda än eftersom hon har kvar hela sitt koreanska namn. (Vilket det är får vi dock inte publicera här, eftersom det kan finnas en liten risk att en biologisk mamma går att spåra genom valet av barnets förnamn.) När adoptionen är giltig får hon automatiskt vårt efternamn, sedan ansöker vi om att lägga till Matilda som tilltalsnamn.

Försäkringskassan krånglar också. Den handläggare som hanterat Olles ärende har sett till att han får ut föräldrapenning utan problem. Men den människa som har hand om mig vill minsann inte godkänna några utbetalningar. Ändå gäller det samma barn, och dessutom har jag ju bara varit hemma de tio så kallade "pappadagarna" så det är inte så mycket för dem att bråka om tycker jag. Vad regelryttaren vill är att jag ska bevisa vilken dag vi fick Matilda. Enligt en skrivelse från Riksförsäkringsverket har Försäkringskassan inte rätt att kräva detta, men alla handläggare har visst inte läst eller förstått. Det som irriterar mig är inte den onödiga pappersexercisen utan inkonsekvensen. Men strunt samma, det är ju kul för Posten att få några brev att bära fram och tillbaka.

Inga kommentarer: