onsdag 24 juni 2009

Jobbar hemma

(I:) Jag är mammaledig nu. Och jobbar stenhårt. På fem dagar har vi hunnit fira midsommar, vara på landet, montera en studsmatta, fixa tre födelsedagskalas samt en spontan middag, klippa gräset, måla vindskivorna ovanför balkongen, klippa häcken, slipa/grundolja/kitta om fönstren i vardagsrummet, köra till tippen, slipa utemöbler, tvätta och torka ett gäng tvättar, stuva om kläder och leksaker i barnens rum, åka till doktorn och rensa öronen på Matilda, slipa och måla grinden, handla mat, hämta/lämna på dagis, bunkra nödvändigheter inför semestern, köpa målarfärg ... och en mängd andra saker som jag redan hunnit glömma. Vi har förstås även lekt med barnen och ätit goda middagar på altanen/balkongen/i trädgården.

Den här veckan är Årets Stora Fixarvecka och vi går i skift. En tar hand om Matilda och den andra jobbar på huset. Det är massor som behöver göras. Huset ser rätt skabbigt ut med flagnande färg både här och var, men vissa saker får vänta till nästa (eller nästnästa?) sommar. Fönstren på västsidan kan dock inte vänta, för kittet har släppt och spröjsen måste målas om omedelbart. Jag var lite orolig för vädret förut, men större tur än så här kan man väl inte ha – strålande solsken och 25° just den vecka när vi måste renovera fönstren!

Nästa vecka börjar Oskars sommarlov, då lugnar tempot ner sig betydligt. Fram till dess hinner jag näppeligen blogga, kolla mailen eller ha koll på vart mobilen tagit vägen. Kombinationen "att få en massa gjort + träffa Matilda hela dagarna + kanonväder + vara hemma" känns fantastisk. Extra lyxigt kändes det när de ringde från mitt jobb just när jag tog en paus i solen, i linne och snickarshorts, med fötterna i poolen och ett stort glas isvatten i handen. Om jag längtar till kontoret ...?

Någon annan som njuter är Matilda. Hon vill hoppa i poolen hela tiden. Även om hon är lila och vibrerar av köld så får man ta i för att slita henne därifrån. Hon blir precis skitförbannad när man hindrar henne från att bada. Lämnas hon obevakad i en nanosekund så hoppar hon lyckligt i med kläder, blöja och allt. Så här:

Matilda i ett nötskal. Superbusig!
(Föreställ dig ett hest gapskratt)

Hmm ... hur är det nu man gör för att sätta fast en ny blöja?

NU sitter den väl fast i alla fall?

Sommarsocker.

2 kommentarer:

Alison sa...

Gud så härligt det låter! Och vilka fina bilder på en ännu finare tjej! Vi kommer mer än gärna ut och hälsar på i sommar, men först måste jag själv se till att få min semester ... nåja, nästa vecka förhoppningsvis.

Ingrid + Olle sa...

Mer semester åt folket och särskilt åt dig! Ni är alltid välkomna.