tisdag 16 juni 2009

Fredagsmys

(I:) Olle var på fest i fredags. Jag gick och hämtade Oskar hos en kompis och hade med mig Matilda i vagnen. Regnet vräkte ner, så som det bara gör just när jag ska dra en barnvagn med två barn. Oskar ville inte gå hem och det krävdes avancerad förhandling, med löfte om fredagsmys i form av popcorn, för att få honom att till slut kapitulera och följa med. Min regnjacka var så blöt att den hade slutat andas helt så jag kände mig som en stor svettig Wettex i en plastpåse. Tålamodet och humöret var redan någonstans vid fotknölarna när jag släpade hem båda barnen genom regnet, förbi närlivs, och upptäckte att vi inte hade några popcorn hemma. Tillbaka till närlivs. Blöta jeans, glappande stövlar, drypande hår. Vid affären upptäckte jag att Matilda inte längre hade mössan på sig. Var någonstans längs vägen hade hon kastat den?

Till slut var vi hemma igen, med både popcorn och upphittad mössa. Det hängde droppande regnkläder överallt när jag började laga middag med två barn runt fotknölarna.

När vi slagit oss ner vid bordet och börjat äta så släppte plötsligt allt det dåliga humöret. Vad spelar det för roll att det är stökigt överallt för det mesta? Eller att Matilda kastar mat på golvet? Det är ju bara tillfälligt. Blir man blöt så byter man kläder!

Torra, mätta och glada spridde sedan barnen sina popcorn över hela undervåningen och jag bara skrattade.

Inga kommentarer: