lördag 19 september 2009

Materialsport

Det är en materialsport att ha barn. Jag tänker nu främst på kläder. Först och främst måste barnen självklart ha vettiga kläder men man ska helst ha bra kläder själv också om man ska stå ut(e).

Nu har vi så mycket ytterkläder och barnskor att jag blivit tvungen att skriva ett register över vad vi har och i vilken storlek. Det är hopplöst att hålla reda på allt annars. Det krävs två uppsättningar regnställ och gummistövlar i varje storlek – en på dagis och en hemma. Det måste finnas overall, vinterjacka och skidbyxor i varje storlek. Vi har vinterkängor, gymnastikskor och sandaler i massor. Och mössor och vantar till förbannelse.

Ändå saknas det alltid något och jag häpnar varje säsong över prislapparna. Över att ett par enkla galonvantar kostar 150 kronor och att en vinteroverall går loss på 1200 kronor. Men framför allt är det mängden plagg som förvånar, den har förstås eskalerat nu när det är två barn som ska hållas varma och torra.

Det är heller inte helt fel att vara varm och torr själv. När regnet öser ner är det hopplöst att lotsa barnvagn och cyklande fyraåring till dagis utan att bli sur i dubbel bemärkelse. Jag har en vettig regnjacka, någon Gore-Tex-sak från Helly Hansen, men det hjälper inte. Den blir kall och fukten kryper igenom, främst på axlarna. Jag har tidigare sagt, halvt på skämt, att det borde finnas galonkläder även för vuxna. Så döm om min förvåning när jag hittade denna galonjacka (kappa) på Lindex häromveckan. Lagom till den första inskolningsdagen på dagis, då regnet öste ner och pedagogerna stod och tryckte längs husväggen. Då kunde jag stå ute i spöregnet i min galonskrud utan att en droppe trängde igenom. Överlägset!

Nu undrar jag bara om det finns galonhängselbyxor i min storlek?


Inga kommentarer: