fredag 12 november 2010

Smålandshelg

Min mormor (alltså Matilda och Oskars mormorsmor) föddes på en gård som heter Fosterkulla i Småland. Gården köptes och byggdes i mitten av 1800-talet och den har varit i släkten sedan dess. En vindlande grusväg leder dit – 7 km från närmaste större väg. Det är 3 mil till Älmhult och 50 mil till oss. Här vibrerar väggarna av historia. När jag var liten åkte jag hölass, hoppade på höskullen, följde med morfar till ladugården, lekte med katterna, vävde på mormors vävstol och åt kilovis med kringlor och hemgjorda karameller.
Eftersom ingen av mina kusiner kan tänka sig att flytta dit och ta upp skogsbruk eller djurhållning, så ska gården nu säljas efter att ha arrenderats ut i många år. Hela släkten samlades därför i Fosterkulla och "firade av" gården under en oktoberhelg. Alla sov två nätter i huset och vi hade tur som tokiga, för alla var friska, solen sken, barnen hade jättekul ihop med sina sysslingar och vi var på strålande humör. Det blev en fantastisk helg. Och mycket minnesvärd.

Huset byggdes 1859.
Frostad hage.
Hyresgästande stutar i hagen närmast huset.
Det fanns massor av roliga ytor att leka på!
Här busar Matilda i hönsburen.
Haha, du kan inte taaa mig!
Korvgrillning till lunch.
"Barnbordet" – 7 av 8 sysslingar åt varmkorv på traktorflaket.
I ladan hoppades det på höskullen på 70-talet!
Kusin Johannes testar klättring och Matilda vill spela tramporgel.
Tittut!
 
Här kastades minsann inget. Allt sparades, oavsett skick.
Trasiga grepar/smörkärnare/ämbar/spadhandtag – allt!
Gamla brödspadar.
Ska man göra en krok så utnyttjar man
naturligtvis naturens egna former!
Vi hann med ett besök i kyrkan i Virestad. (Här är jag döpt.)
Det var som en hel historielektion att gå runt på kyrkogården.
 Här vilar t.ex. min mormors föräldrar.
När vi skulle åka såg jag att barnen hade lämnat fina kastanjer
till min mormor.
Fika.
Även om det var kallt så kunde vi vara ute hela dagen.
Korna behövs för att hålla landskapet öppet.
En typiskt smålänskt superstenig hage. 
Killarna lekte att de "jobbade" i traktorskjulet. I timmar!
Kastanjesamlande.

 Mu.
Sysslingmiddag.
Tack alla 20 för den här helgen!

Inga kommentarer: