torsdag 1 oktober 2009

Inbrott




Matilda brukar vara mycket duktig på att stöka ner hemma. I dag fick hon konkurrens. Vi har nämligen haft nämligen inbrott. Tjuven gjorde allt som Matilda fantiserat om: slet ut alla kläder ur våra garderober, tömde byrån på strumpor och underkläder och – bäst av allt, enligt Matilda – tog ALLT i badrummet och slängde det på golvet.

Jag själv är inte helt obegåvad på stökfronten jag heller. När en av poliserna tittade in i mitt arbetsrum frågade han "och här har de också varit?", varpå jag ärligt fick svara "nej, det brukar alltid se ut som att det har varit inbrott där" ...

-----------

För ganska precis fyra år sedan hade vi också inbrott. Den gången skulle vi åka till Korea två dagar senare och hämta Oskar. Det blev ett stresspåslag som var olidligt. Den gången blev vi av med vår nyinköpta videokamera och min dator (som båda skulle varit med på resan) samt Olles mobiltelefon och alla smycken vi någonsin ägt. Men de hade missat att knycka flygbiljetterna till Korea (värda cirka 30 000 kronor) och Forex-kuvertet med några tusen i koreanska won, trots att de låg väl synliga på ett bord. Då kom vi åtminstone iväg på resan och allt annat var sekundärt.

Den här gången känns intrånget inte lika påtagligt. Förmodligen för att vi börjar bli vana, hur hemskt det än låter (vi råkade ut för två källarinbrott när vi bodde på Åsögatan också). Den här gången stals "bara" några smycken och ... snyft ... min systemkamera. Det sistnämnda svider, den var min absoluta favoritsak och jag tog 7000 bilder på mindre än ett år med den. Men konstigt nog missade tjuven våra båda datorer, trots att de låg precis bredvid kameran. Puh! Och av en slump tömde jag kameran så sent som i går kväll, så jag förlorade inte en enda bild. Vilken tur.

Det som retar mig nu är allt meck som uppstår, all pappersexercis och stora utgifter i form av ny förrådsdörr med karm samt ett nytt larm. Men värst är att Oskar tog väldigt illa vid sig. Han har pratat mycket om tjuvar tidigare och jämställer dem med spöken och monster. Att det nu har varit tjuvar hemma kommer ge honom mardrömmar i månader, är jag rädd. Poliserna och teknikerna var alla mycket bra som bedyrade att tjuven aldrig kommer tillbaka, men Oskar är ändå orolig. Och det känns långt värre än att bli av med några grejer. Förbannade tjuv!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tjyvsamhälle, suger!

Funderar på att elektrifiera dörrar och fönster, 400Volt i handtaget och en stålplatta nedanför fönstret kopplad till jord borde göra susen.
Grillad knarkare säljes.

Ingrid + Olle sa...

Eller bara roterande knivar, så kan blodet rinna i rännor vid sidan av? Som John Cleese's idé till hotell i Monty Python.

Alison sa...

Men för helvete! Vad arg jag blir! Kan de inte lämna era prylar i fred? Synd med kameran också. Hoppas försäkringen täcker det mesta i monetär väg och att Oskar kommer över sin rädsla för tjuvar. Kram på er alla!

Ingrid + Olle sa...

Tack! Ja, nu har jag råkat ut för två villainbrott, två inbrott i källarförråd, två ficktjuvar och en cykelstöld. Det måste vara rätt ovanligt att vara så stöldutsatt, trots att jag är försiktig och har larm och så. Börjar känna mig lite som Bella i Twilight-serien som drar på sig olyckor hela tiden...